Saturday 14 October 2017

Shao Yong Binære Alternativer


YIJING DAO Yijing hexagram sekvenser av Steve Marshall Ikke før hadde jeg laget en gif animasjon av King Wen sekvensen for å tilfredsstille min nysgjerrighet enn jeg kom over I Ching Sequencer Version 1.0. Denne sequencer ble opprettet i Flash og sammenligner King Wen-sekvensen (rekkefølgen av hexagrammer i selve Yijing), hexagram ved hexagram, med den binære sekvensen Fuxi (dvs. Shao Yongs Xiantian Before Heaven-sekvensen), og begge med mysterysekvensen på pp 7308211731 av Wilhelm-Baynes-oversettelsen (sidetallene gjelder 3. utgave). Dessverre er den Fuxi binære sekvensen opp ned UPDATE. Dette har nå blitt korrigert i versjon 2.1. For å lese 64 gua som binære tall med desimalekvivalenter 0821163 må du lese dem fra topplinjen nedover med yang som 1 og yin 0. For eksempel er det andre hexagrammet i Fuxi-sekvensen binært nummer 000001 hexagram 23 av King Wen-sekvensen, ikke hexagram 24. Tenk på det slik: roter 90deg med klokken 000001 Men du kan like godt betrakte binært nummer 000001 som representert ved heksagram 24 lesing fra bunnen oppover: Dette er hva animatoren har gjort . Du kan si at dette er en mer fornuftig måte å gjengi hexagrammer som binære tall enn det som har blitt konvensjonen, gitt at binære tall, som desimaltall, teller opp fra høyre til venstre og hexagrammer dannes fra bunn til topp. Men poenget er at selv om den animerte sekvensen fortsatt er binær, er det egentlig ikke Fuxi-sekvensen som nevnt, men Fuxi-sekvensen opp ned. Du må holde et speil over hexagrammer for å se Fuxi-sekvensen. Richard Rutt gjør den samme feilen, for øvrig, i sin bok Zhouyi: The Book of Changes. s. 91, når han sier: Hexagrammer i Fuxi-rekkefølgen, hvis skrevet med 0 for brutte linjer og 1 for hele linjer, og med bunnlinjen til høyre, gi binær notasjon for 0 til 638230 Nei, det gjør de ikke. Hexagram 23, andre i Fuxi, gjengitt som binær på grunnlag er 100000, som i desimal er 32, ikke 1. Gitt denne forvirringen, syntes jeg det kan være nyttig å lage en enkel gif animasjon meg selv av den faktiske Fuxi-sekvensen: Hvis du prøver å finne ut hva du ser nøyaktig på, se på dette: topplinjen veksler mellom yin og yang fra hexagram til hexagram, bunnlinjen er yin for de første 32 hexagrammer og deretter yang for den andre 32. Den femte linjen (dvs. teller opp fra bunnen) går to yin, deretter to yang, deretter to yin, deretter to yang, for hele sekvensen. Den fjerde linjen går fire yin, deretter fire yang, og gjentar. Den tredje linjen går åtte yin, deretter åtte yang, og gjentar. Den andre linjen: 16 yin, 16 yang, 16 yin, 16 yang. Bunnlinjen, som nevnt, 32 yin, 32 yang. Du kan undersøke dette nærmere på et skjermbilde av Fuxi-sekvensen animasjonsrammer arrangert i en 8 til 8 firkant, som danner: Shao Yong-firkanten (Fuxi-sekvensen) Nedenfor er nummeret på hvert hexagram som det vises i Yijing (King Wen rekkefølge): Dette arrangementet ble satt ned av Song-dynasties filosof Shao Yong (101182111077 CE), seks århundrer før Wilhelm Leibniz beskrev binær notasjon. Leibniz publiserte De progressione dyadica i 1679, og i 1701 skrev jesuiten Joachim Bouvet til ham omslutte en kopi av Shao Yongs Xiantian cixu (før himmelen). Xiantian diagrammet nedenfor viser det enkle prinsippet bak sekvensen av hexagrammer, som Shao Yong deretter arrangert i både en firkant og en sirkel. All-yin hexagram Kun er den svarte kolonnen på utsiden, som går opp på seks nivåer, og danner starten på sekvensen, mens all-yang hexagram Qian er den hvite kolonnen på utsiden rett gjennom seks divisjoner inn i yin og yang, slutten av sekvensen. Toppraden på diagrammet tilsvarer topplinjen på de 64 hexagrammene. Fra venstre til høyre er 64 divisjonene 64 hexagrammer i binær rekkefølge. (Jeg har gitt noen eksempler på en annen side. Se også notatene mine om et stjernemønster i Xiantian i en sirkel.) Xiantian-diagrammet viser også grafisk hvorfor animasjonens øverste linje veksler mellom yin og yang, den femte linjen veksler hver to hexagrammer, den fjerde linjen hvert fire hexagrammer, den tredje linjen hvert åtte hexagrammer, den andre linjen hvert 16. hexagrammer og bunnlinjen hver 32. De fire tolinjedrammer på andre nivå oppover betegnes større og mindre yin og yang . Større yin er ekvivalent med gamle (endre) yin, mindre yang er ung (uendret) yang, mindre yin er ung yin, og større yang er gammel yang (se Hvordan konsultere Yijing). Mens større yin og yang er åpenbare, ser det ut til å være litt forvirring over de to digramene som består av både en yin og en yang linje. Noen publiserte kilder har fått dem feil vei rundt, og tenker på at for eksempel er digramen sammensatt av en øvre yang og nedre yin på yin-siden, derfor må det være mindre yin, men dette savner poenget helt, nemlig at Det andre nivået er faktisk yang (hvit) med yin under det, og så er det mindre yang. På samme måte er mindre yin yin med yang under det. (Legg merke til at begge halvdelene av diagrammet er delt vertikalt, er de samme for de fem siste nivåene, at det kun er på første nivå som de to sidene er forskjellige. Som et resultat av dette inneholder 32 hexagrammer på venstre side 112 yin linjer og 80 yang linjer og disse kalles yin hexagrammer på samme måte inneholder de 32 hexagrammer på høyre side 112 yang linjer og 80 yin linjer, og er kjent som yang hexagrammer. Det er klart at forskjellen på 32 mellom 112 og 80 oppstår ved tildeling av yin og yang i bunnlaget, de andre fem lagene er identiske.) Xiantian-diagrammet ga opphav til Shao Yongs-plassen. Det er mange ting å legge merke til på torget. Eksempelvis er hexagrammene på 1110008211000111 diagonal (nederst til venstre til høyre) sammensatt av komplementære trigrammer (for eksempel yin-yin-yang er komplementær til yang-yang-yin). Hvert av de 8 hexagrammene på denne diagonalen har tre yin linjer og tre yang. Den øverste raden av trigrammer er identisk i hver av de 8 horisontale hexagram-oktene. Går fra venstre til høyre rekkefølgen er: kun, gen, kan, xun, zhen, li, dui og qian. Dette gjør at øvre trigram i hver kolonne med 8 hexagrammer blir det samme. Den nedre trigramen i hver horisontal oktett er også den samme, i samme rekkefølge som går ned. Så alle 8 hexagrammer i den øverste horisontale oktetten har kun som det nedre trigramet, under at de alle har gen som det nedre trigramet, og så videre gjennom kan, xun, zhen, li, dui og qian, nedre trigram av bunnen horisontal oktett. Den øverste venstre til høyre diagonal består av hexagrammer med samme øvre og nedre trigram, igjen i samme rekkefølge som før. På nevnte 11100082111111111 diagonale er ikke bare trigramene komplementære i hvert hexagram, men fra bunn til toppen på de øvre trigrammer og fra topp til bunn på de nedre trigramene er rekkefølgen igjen: kun, gen, kan, xun, zhen, li, dui , og qian. Dette er selvfølgelig Fuxi-rekkefølgen av trigrammer, som når de er delt i halvdel og plassert i en sirkel, danner Xiantian bagua, eller tidligere himmelrangering av trigrammer, også kjent som World of Thought-arrangementet. Du kan se at trigramene på den tredje divisjonen i yin og yang i Xiantian-diagrammet er i samme rekkefølge. Legg også merke til komplementære symmetri om de to diagonalene, like øverst til venstre (000000), komplementær til nederst til høyre (111111), så er de to heksagrammene inn mot sentrum (001001 og 110110), dvs. heksagram 52 og 58: Bare for å lage Det er klart, her er de komplementære parene på diagonalbunnen til venstre til høyre, arbeider inn mot midten, med hexagramnumre som de vises i Yijing (King Wen-sekvensen) og binære tall: 11 og 12 (111000 og 000111) 41 og 31 (110001 og 001110) 63 og 64 (101010 og 010101) 42 og 32 (100011 og 011100) Hvis du konverterer binære tall til desimal, er summen av to komplementære hexagrammer alltid 63. (desimalekvivalenter av de ovennevnte binære tallene bør ikke forveksles med ordinære tall på hexagrammer i King Wen-sekvensen. For eksempel: 111000 56 i desimal og 000111 7, sum 63, heksagramene er henholdsvis 11 og 12.) Du ville være riktig å tro at jeg bare er skrape overflaten på Shao Yongs squa re. På nettstedet I Ching Sequencer er det mulig å forflytte heksagrammene en om gangen, så vel som å se på dem. De tre sekvensene løper samtidig, med mysteriesekvensen som vises størst. Id har aldri tatt en god titt på denne sekvensen på baksiden av Wilhelm-Baynes (pp 7308211731, i tredje utgave), men det ser ut som animatoren har rett, dette er faktisk et mysterium. Jeg har ingen anelse om hva denne sekvensen er eller hvor den kommer fra (det vises ikke i første utgave). Men det er sikkert en fascinerende og estetisk tilfredsstillende sekvens når den ses som en Flash-animasjon. Legg merke til at det gjennom de første 7 hexagrammene ser ut til at en enkelt yin linje stiger opp gjennom all-yang Qian hexagrammet. Så synes to yin-linjer å utføre det samme trikset sammen. Da stiger trigram Kan opp gjennom Qian, noe som antyder at i de første to faser i stedet for en enkelt yin og to yin stiger opp, er det faktisk trigramene Li og Gen som stiger opp, henholdsvis. Men ved det 17. hexagrammet av sekvensen er dette mønsteret tapt, og en mistenker at i stedet for et trigram som stiger opp gjennom et hexagram, er det faktisk et hexagram som stiger opp gjennom et hexagram, men det ville kreve en mer detaljert studie av sekvensen, disse er bare noen få foreløpige observasjoner, første tanker. Ved den 23. i sekvensen ser vi det kjente mønsteret igjen med tre yin linjer som stiger opp sammen. Ved slutten av sekvensen, i de siste syv hexagrammene ser vi en enkelt yang linje som stiger opp gjennom all-yin hexagram Kun, akkurat som en enkelt yin steg opp gjennom all-Qang Qian i starten. Som skaperen av I Ching Sequencer notater: Vi kan bruke metaforen av time-lapse fotografering for å forklare det grunnleggende formålet og funksjonen til I Ching Sequencer. Hvis man skulle sitte og se solsikke i løpet av en dag, ville det være umulig å se bevegelsen, selv om det i løpet av en dags syklus ville forekomme periodisk gjenkjenning av bevegelse til seeren. Hvis en tidsløpsfilm av samme solsikke ble gjort ved kondensering en dag til ett minutt, kunne vi se magien av heliotropiske planter (de som følger solen). Ved å komprimere og animere en rekke skiftende bilder kan vi få en ny oversikt over den ellers ikke-lineære sekvensen. I Ching Sequencer kan derfor betraktes som time-lapse filmer av historiske og signifikante I Ching-sekvenser. I Flash, ved å høyreklikke kan du zoome inn på de mindre animasjonene. På siden er en skala som viser hvor mange hexagrammer av 64 som har spilt og posisjoneres i sekvensen. Du kan til og med spille et techno soundtrack som følger med animasjonen. Et fascinerende og vakkert utført arbeid. En elegant hexagram-sekvens er som en fascinerende dans. Jing Fang8217s 8216Ett Palaces8217 arrangement Det er en annen viktig sekvens, Jing Fangs Åtte Palasser (bagong) sekvens, vil jeg lett berøre. Jeg har også laget en animasjon: Jing Fang bodde fra 77 til 37 fvt. da han ble henrettet. De åtte palassarrangementet (noen ganger kalt åtte hus) er igjen i åtte horisontale oktetter. I forbipasserende venstre til høyre fra ett heksagram til det neste i hver oktett eller palass endres bare en linje, med unntak av det siste medlemmet av oktetten, går fra det syvende heksagram til det åttende, hvor topptrigrammet forblir det samme, men linjene i Den nederste trigram endrer seg, noe som gir trigramene komplement, som det kan ses fra et skjermbilde av animasjonsrammene arrangert som en 8 ganger 8 blokk. Animasjonsrammer skjermbilder er nyttige siden de entydig viser retningen av sekvensen med piler hvis noen er i tvil, men arrangementet er mer hensiktsmessig representert nedenfor: Merk at i hver horisontal oktett eller palass endres topplinjen aldri. Vedlegg II av Wilhelm-Baynes gir hexagrammer ordnet av hus, men merk at selv om rekkefølgen på hexagrammer i hvert hus er det samme som jeg har brukt, gir rekkefølgen til husene Wilhelm seg forskjellig. Jeg har brukt den opprinnelige rekkefølgen, som er den av familiemedlemmet trigrams qian, zhen, kan, gen, kun, xun, li, og dui: Sønnene er nummerert av stillingen av single yang-linjen og døtrene av stillingen av singel yin-linjen (de kalles også eldste, mellomstore og yngste). Du ser at den første kolonnen til venstre for de åtte palassarrangementet består av de åtte hexagrammer der øvre og nedre trigrammer er de samme, navnet på hexagrammet er det samme som trigramet. Disse kalles noen ganger de åtte rene hexagrammer (bachungua), og her er de kalt heksakagrammer (gonggua), som er de hexagrammer hvoretter hvert palass heter: Palace of Qian, Zhen Palace, og så videre, gå ned. Det er andre ting å legge merke til om dette arrangementet, slik som i den øvre raden av trigrammer i hvert palass, de fire første er de samme, mens i de nedre radene av trigrammer er de fire i posisjonene 4, 5, 6 og 7 fra venstre er det samme og går ned disse sistnevnte åtte grupper på fire er i rekkefølgen først av moren og døtre da far og sønner. Også som en følge av dette, endres som en enkelt linje fra ett heksagram til det neste i de fire første heksagrammene i hvert palass, endringen skjer i det nedre trigramet, mens i de følgende tre forekommer endringen i øvre trigram. Dette er alle en direkte konsekvens av mønsteret av progresjon i hvert palass. Ta palasset til Qian: Passerer fra hexagram til hexagram: den første linjen endres, deretter den andre, den tredje, den fjerde, den femte og dermed den sjette heksagrammet til palasset. På dette tidspunktet, hvis den sjette linjen skulle forandre, ville hexagrammet bli komplementet til paladset hexagramet som begynner oktetten, og et palass-hexagram selv fører sin egen oktett (i dette tilfellet Kun). I stedet endres den fjerde linjen igjen, og gir det syvende hexagrammet, kjent som den vandrende sjelen (youhun). Deretter endres hele nedre trigrammet til komplementet for å gi det endelige hexagrammet, kalt den gjenværende sjelen (guihun). Det nedre trigramet i starten og slutten av hver oktett er nå det samme. Dette mønsteret følges i hvert av de åtte palassene, selv om det er lettest å observere i palassene til Qian og Kun. Her er Palace of Xun (Heksagram 57): Gitt at Jing Fangs navn er knyttet til det første utseendet av nukleare trigrammer, er det utvilsomt mange flere observasjoner som skal gjøres om de åtte palassarrangementene enn disse få svarte kommentarene kan utmatte. For ytterligere informasjon, se Harmen Meskers godt forsket PDF-essay: The Eight Houses. 8216Voksing og waning8217 bigua-sekvensen Bigua eller suverene hexagramsekvensen består av følgende 12 heksagrammer: 24, 19, 11, 34, 43, 1, 44, 33, 12, 20, 23, 2. Enhver som er kjent med boken for endringer, vil øyeblikkelig se i øynene deres hva som blir referert til i den sekvensen, men for å gjøre det klart, ble jeg inspirert til å lage en liten animasjon for å vise syklusen til disse 12 avtagende og voksende hexagrammer (xiaoxigua), med to forskjellige hastigheter. Den til venstre er dobbelt så fort: Sekvensen vokser (xi) som yang øker oppover og avtar (xiao) etter hvert som yin øker oppover. Sekvensen er vist under, går fra øverst til venstre til nederst til høyre: Bigua-sekvensen korrelerer direkte med månens faser, fullmåne er hexagram 1 og nymåneheksagram 2. Voksende og avtagende månefaser er lagt ned under to rader som speiler bigua sekvensblokken ovenfor. Voksende halvmåne hvor yang først vises lyst på månens høyre kant er heksagram 24 hvor yang kommer inn i bunnen, halvmåne vokser når yang stiger opp i hexagram 19. Første kvartal er hexagram 11 (halvmåne), voksende gibbous gjennom heksagrammer 34 og 43 til fullmåne er nådd i heksagram 1. Da går yin inn i bunnen i heksagram 44 akkurat som mørket begynner å overvinne fullmåne på høyre kant, månen vekker gibbous, yin øker i heksagram 33 til den tredje kvartal er nådd i heksagram 12. Yin øker deretter gjennom heksagrammer 20 og 23 da månen blir en avtagende halvmåne, fortsatt sterkt på venstre side (den eneste gjenværende yanglinjen øverst på 23), til den nye månen er nådd i hexagram 2. Legg merke til at når de 12 hexagrammer er angitt i to rader på seks, fyller heksagrammene over og under hverandre (yin hvor yang er i det andre hexagrammet og omvendt). I kinesiske tekster beskrives komplementære heksagrammer ofte som sidelinkede heksagrammer (pangtonggua). Månen fasene er likt knyttet. I illustrasjonen over topp - og bunnbilderne slår sammen, som det var. De suverene hexagrammer er også knyttet til de 12 månedene. Syklusen regnes som begynnelse (selv om, som sagt, begynner en syklus ikke hvor som helst) på heksagram 24, som er knyttet til desember og spesielt vintersolstanden, går gjennom til hexagram 2, som tilsvarer november (merk at i den første linjen hoarfrost er underfoot, en tekstlig hint til sin sesongmessige innstilling også). Interessant for denne tilnærmingen (heksagram 19) ligger over tilbaketrekning (33) 8211 en klassisk reversering 8211 og dommen i heksagram 19 lyder: Kom på 8. måned, ha katastrofe. Selv om starten på sekvensen betraktes som den 11. måned, ser du heksagram 33 som den 8., som betyr at katastrofen (reversering av formue) omtalt i heksagram 19 kan forventes en måned etter sommer solstice (representert ved hexagram 44, 7 i sekvensen), i stedet for i midten av september, den tradisjonelle 8. måneden. Sikkert rettidig tilbaketrekning er vanligvis den beste måten å unngå katastrofe. (Det tradisjonelle heksagrammet av 8. måned er 20, som selvfølgelig er strukturelt den inverse av heksagram 19 og følger den i King Wen-sekvensen.) Bigua eller xiaoxigua-sekvensen er tilskrevet Meng Xi (ca. 90821140 fvt). Jing Fang videreutviklet Meng Xis arbeid. Legg merke til at de første seks hexagrammer av det første palasset av Jing Fangs åtte palassarrangement etterfulgt av de første seks av det femte palasset, henholdsvis av far og mor, er hexagrammer av bigua-sekvensen i rekkefølge, selv om startpunktet er hexagram 1 i stedet for 24. Likevel, til tross for at denne sekvensen er en syklus, betyr det ikke noe hvor det starter, det er interessant at hvis du tar de første seks Kun Palace-hexagrammer etterfulgt av de første seks Qian Palace-hexagrams8230 Kun Palace Qian Palace, ha bigua-sekvensen opp ned, som du kan se ved å mentalt vende den ovennevnte blokken med 12 hexagrammer gjennom 180deg. Bigua-sekvensen er oftest sett som en sirkel av hexagrammer i kinesiske diagrammer. Mawangdui-sekvensen I sekvensen av hexagrammer i Mawangdui-manuskriptet (168 f. Kr.) forblir det øverste trigrammet det samme for hver horisontal oktet, mens i Fuxi-sekvensen forblir den nederste trigramen den samme. Mawangdui-sekvensen har imidlertid sannsynligvis ingen stor matematisk eller symbolsk betydning. Richard Rutt har antydet det kan ganske enkelt være en funnet for hexagrammer. Hvis ikke, da var et forsøk på å bestille av trigram det som var ansett tilstrekkelig viktig til å dike den mottatte King Wen-ordren, som på tekstlig bevis synes å være den tidligste (se nedenfor). Hver oktet begynner med en av de åtte rene hexagrammer, hvor de øvre og nedre trigramene er de samme. Det er interessant å sammenligne startheksagrammene i den første kolonnen til venstre med de av Åtte Palasser-arrangementet. 1., 3., 5. og 7. er det samme 2., 4., 6. og 8. er inverses (Fangua). Se også animasjonsrammen skjermbilde. Nedenfor er hexagramnumrene i den rekkefølgen de vises i Mawangdui-manuskriptet, med standard hexagram-tallene (King Wen-ordre) i parentes: En forklaring på Mawangdui-sekvensen finnes i Richard Rutts gjennomgangsartikel: Å åpne et nytt felt for drager. (Et PDF-skjema er tilgjengelig som gir hexagrammer i King Wen-rekkefølge med tilsvarende Mawangdui-nummer.) King Wen-sekvensen King Wen-sekvensen er rekkefølgen som hexagrammer vises i Yijing: Begrunnelsen, hvis noen, som informerer denne sekvensen, er ukjent. Heksagrammene fortsetter i par, hver omvendt av den andre, bortsett fra de åtte hexagrammer som er de samme begge veier opp, når parets heksagrammer utfyller hverandre (yin hvor yang var og omvendt), nemlig hexagrammer 1 og 2, 27 og 28, 29 og 30, 61 og 62. Det er også fire par som er både omvendt og komplement til hverandre: 11 og 12, 17 og 18, 53 og 54, 63 og 64. I de 32 parene det ser ut til å være en merkbar regel for å bestemme hvilken av paret som skal komme først. På samme måte er årsaken til rekkefølgen til de 32 parene obskure, selv om det ikke er tilfeldig at start og slutt på sekvensen er tilfeldig, fordi den går fra all yang (hexagram 1) og alle yin (hexagram 2) til de to hexagrammer som ha en jevn fordeling av yin og yang gjennom de seks linjene (63 og 64). Ive laget et videre diagram av King Wen-sekvensen i et skjema for å hjelpe mønstergenkjenning. etter Shao Yongs Xiantian diagram. Merk at det ikke er noe bevis for yin og yangs filosofi før 4. århundre fvt. så det kan være en feil å forutse for mye på denne tankegangen når man forsøker å forstå informasjonsprinsippet om en sekvens som sannsynligvis har blitt opprettet minst 700 år tidligere. Det bør understrekes at den faktiske opprinnelsen til de 64 hexagramdiagrammene (i motsetning til den etetiologiske historien om King Wen som dobler trigramene), er også en komplett ukjent. Jeg har allerede oppgitt, i Himmelens Mandat, at 64 hexagramstallene (ikke teksten) må være et enkelt sinns produkt, siden de alle må tas sammen som ett konsept. Hvorvidt dette sinnet var kongens ønske, kan vi oppdage at hans grav skulle bli funnet. Dette ser ut til å være den tidligste kjente sekvensen, som du kan utlede av tekstbevis som mønsteret av parrede linjer 111 og 121, 415 og 422, 434 og 443, 633 og 644 (og også 564 og 576, selv om dette ikke er en merkelig-jevn strukturelle par). Selv om det også er tekstlige sammenkoblinger som vises i hexagrammer som ikke følger hverandre, for eksempel 115 og 545 og 103 med 541 og 542 (102 er også koblet til 542, selv om dette er forklart i Wilhelm-Baynes 8211, den mørke mannen av 102 er den samme som den ensomme mannen av 542). Se også min opprinnelige større animasjon av denne sekvensen. Heksagrammene, for øvrig, har aldri blitt nummerert i kinesiske utgaver, dette er en praksis som kommer fra oversettelse. Mystikket til King Wen-sekvensen har drevet mange mennesker til å forsøke å løse det ned i århundrene, og spesielt de siste tiårene har det vært mer enn noen få å gjøre strenge krav om å ha løst det på ulike måter. Men all denne innsatsen begynner å se klumpete i lys av Joacutezsef Drasnys Yi-kloden. For videre studier: se arkivet til kinesiske diagrammer. En interessant moderne sekvens som stole på en pangtong-bryter etterfulgt av endringen av en enkelt linje ble foreslått i filosofi øst og vest 29,4 (1979) av Stephen E McKenna og Victor H Mair: En omordning av hexagrammer av I Ching. PDF Copyright copy 200382112017 Yijing DaoOm dette emnet sto Shao Yong (Shao Yung, 1011-1077) blant neo-konfucianser for sin grundige kunnskap om matematikk og hans sofistikerte studie om ikonografi og numerologi. Bruk av symboler og tall utledet fra Yijing. Shao forsøkte å kategorisere hele kosmos, inkludert menneskers verdslige saker, til et strukturert system. Hans studier på Yijing kan ha utløst de intense interessene i Yijing blant tidlige neo-konfucianser. Men Shao Yongs trodde er så abstrakt og sofistikert at selv hans samtidige filosof sa at det ville ta tjue år å forstå det. Som et resultat ble Shao Yong marginalisert i senere utviklinger av Neo-Confucianism, og han er fortsatt en gåte i kinesisk filosofi til i dag. Hans viktigste arbeid, Huangji Jingshi, er et massivt volum som undersøker opprinnelsen til kosmos på grunnlag av et A Priori Diagram (xiantian tu) han designet. Det er et viktig arbeid på kinesisk kosmogoni, men på grunn av sin kompleksitet og esoteriske numerologi har få samtidige lærde gjort studier på denne boken. Birdwhistell 1989 tar en ambisiøs oppgave i å utforske Shaos metafysiske ideer. Wyatt 1996 er en filosofisk biografi av Shao Yong, som tar sikte på å rekonstruere Shaos liv med den begrensede informasjonen vi har om ham fra hans samtid og hans skrifter. Siden det er så lite skrevet på engelsk på Shao Yong, anbefales begge disse arbeidene her da de presenterer forskjellige aspekter av Shaos filosofi. Birdwhistell 1989 tar sikte på å låse opp mysteriet til Shao Yongs system av symbolsk representasjon av virkeligheten. Det begynner med Shao Yongs historiske og filosofiske sammenhenger, og går videre for å rekonstruere Shao Yongs tanke som en forklarende struktur av universets drift. Det er en tilgjengelig introduksjon til en ellers stump filosofi. Wyatt, Don J. Løkken av Loyang - Shao Yung og den moralske utviklingen av tidlig sung tanke. Honolulu: University of Hawaii Press. 1996. Denne boken kan låse opp noen av mysteriene rundt Shao Yong filosofen. Den setter Shao i sin historiske sammenheng, og forteller sin familiebakgrunn, hans forhold til vennlige medarbeidere og politiske fiender. Det gir en delvis introduksjon til Shaos moralfilosofi, og utfordrer Birdwhistell 1989s uaktsom behandling av Shaos moralfilosofi. Shao Yong, Wade-Giles romanisering Shao Yung. også kalt Shao Kangjie. Kinesisk navn (zi) Yaofu (født 1011. Fanyang nå Zhuozhou, Hebei-provinsen, Kina døde 1077. Nær Luoyang nå i Henan-provinsen), kinesisk filosof som i stor grad påvirket utviklingen av den neo-konfucianske idealistiske skolen (se konfucianisme). Shao Yongs matematiske ideer påvirket også den europeiske filosofen Gottfried Wilhelm Leibniz fra det 18. århundre i utviklingen av et binært aritmetisk systemi. e. en basert på bare to siffer. Opprinnelig en Daoist, nektet Shao alle tilbud fra regjeringens kontor, og foretrekker å vente på timene i en ydmyk hermitage utenfor Luoyang, snakke med venner og engasjere seg i mystisk spekulasjon. Han ble interessert i konfucianismen gjennom sin studie av den store konfucianske klassen og spådomsarbeidet. Yijing (Classic of Changes). Gjennom Yijing. Shao utviklet sine teorier om at tallene er grunnlaget for all eksistens. For ham kan den ånd som ligger til grunn for alle ting bli forstått dersom man forstod delingen av de forskjellige elementene i tall. Men i motsetning til de fleste tidligere kinesiske numerologer, som vanligvis foretok tallene to eller fem, trodde Shao nøkkelen til verden hengslet på nummer fire, slik at universet er delt inn i fire seksjoner (Sol, Måne, Stjerner og Stjernetegn), kroppen inn i fire følelsesorganer (øye, øre, nese og munn), og jorda i fire stoffer (brann, vann, jord og stein). På samme måte har alle ideer fire manifestasjoner. alle handlinger fire valg, og så videre. Selv om dette kompliserte systemet var utenfor konfucianismens grunnleggende bekymringer og utøvet bare en perifer innflytelse på utviklingen av kinesisk tenkning, var det viktig at grunnleggende teori bak systemet er en underliggende enhet for eksistens, som kan bli forstått av den overlegne mannen hvem forstår de grunnleggende prinsippene. Tanken om at det underliggende prinsippet bak universets enhet eksisterer i det menneskelige sinn så mye som i universet, var grunnlaget for den idealistiske skolen for Neo-Confucianism. Videre brakte Shao inn i konfucianismen den buddhistiske ideen om at historien består av en rekke repeterende sykluser. Disse syklusene, kjent for buddhister som kalpa s, ble kalt yuan av Shao og redusert fra en astronomisk lengde til en forståelig varighet på 129.600 år. Shaos teori ble senere akseptert av alle grener av neo-konfucianisme og ble en del av den offisielle statsideologien av det 12. århundre sanglæreren Zhu Xi. Mer om dette emnet Eksterne lenker

No comments:

Post a Comment